Riksförbundet Attention sprider viktig kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och har bland annat uppmärksammat hur skolmatsalens utformning påverkar eleverna.
På TOLARK delar vi den insikten och ser maten som en avgörande del av barnens välbefinnande i skolan. Även om god mat är viktigare än själva inredningen, kan en väl genomtänkt miljö samverka med maten för att skapa en skolmatsal där barn verkligen trivs och mår bra.
Skolmatsalen är ofta en utmanande fysisk miljö, särskilt för barn med känslighet för starka intryck. När hungern gör sig påmind, påverkas barnens humör av både maten och omgivningen. En stökig eller dåligt planerad skolmatsal kan skapa onödig stress, vilket gör upplevelsen långt ifrån trivsam.
Som vuxna är det svårt att föreställa sig att äta i en stökig matsal. Men måste vi verkligen acceptera det som ett faktum, eller kan vi göra något åt det? Snart invigs Björkhagaskolans matsal!
På TOLARK tror vi på att skapa matsalar som passar alla barn. Här är några av de viktigaste aspekterna vi tänker på när vi utformar skolmatsalar:
Ett exempel på vår designfilosofi är Steningehöjdens högstadieskola, där barnen själva fick vara med och forma sin matsal. De ville ha en miljö som liknar en restaurang – en plats där god mat och trivsel går hand i hand.
Vi på TOLARK ser barn som livliga och lekfulla individer, vilket är något vi alltid tar med i beräkningen när vi designar och planerar matsalar.
Det här är vad vi värdesätter mest när vi skapar matsalar:
Vi vet att en genomtänkt matsal inte bara bidrar till barnens fysiska välmående, utan också till deras lärande och sociala utveckling. Tillsammans kan vi skapa skolmiljöer där barnen trivs – både med maten och med omgivningen.